فرانچایز

فرانچایز کردن کسب و کار، یک مسیر اثبات شده برای رشد سریع است. حال اینکه ما چگونه فرانچایز شویم نیز خودش در این اقتصاد چالش برانگیز تبدیل شدن به یک گیرنده ی فرانچایز، یک بلیط خودکار به سوی موفقیت نیست. با این حال، بسیاری از صاحبان کسب و کار رویای دیدن نام تجاری خود را به عنوان نامی بزرگ، با شبکه ای گسترده در سراسر جهان در سر می پروارانند. همانطور که می دانید که روند تبدیل شدن به یک فرانچایز گیرنده معمولا طولانی است و شامل هزینه های قابل توجهی است. داده ها از انجمن بین المللی فرانچایز نشان می دهد که از ۱۰۵ شرکتی که در سال ۲۰۰۸ شروع به فروش حق امتیازشان کردند، بیش از ۴۰ شرکت اولین فروش واحد خود را تا پایان سال ۲۰۰۹ گزارش ندادند.

چگونه فرانچایز شویم ؟

ابتدا برای اینکه بدانیم چگونه فرنچایز شویم باید بدانیم فرنچایز چیست و چه ویژگی هایی دارد.

فرانچایز یعنی چه ؟

فرانچایز، به نوعی، دادن حق امتیاز و برند به فرانچایز گیرنده است که فرانچایز دهنده در قبال گیرنده ی فرانچایز مسئولیت هایی دارد. از قبیل :آموزش، تامین مواد مختلف، مدیریت، بازاریابی و سازمان دهی. در عوض این مسئولیت ها فرانچایز دهنده مبلغی را از فرانچایز گیرنده دریافت می کند.

کارآفرینی یا فرانچایز ؟

همانطور که می دانید کارآفرینی دردسر های خود را دارد و به اعتقاد بعضی ها به در دسرش نمی ارزد. به همین دلیل خیلی ها به جای راه اندازی یک کسب و کار جدید از فرانچایز استفاده می کنند. در صورت گرفتن فرانچایز شما ابتدا مبلغی را به فرانچایز دهنده به عنوان قبول مسئولیت و انجام کار می پردازید و مقداری از فروش خود را به وی می دهید. اما تمامی امکانات از قبیل مواد و کالا ها، آموزش، نیرو، چارت سازمانی و سامان دهی را دریافت می کنید و از حمایت همیشگی فرانچایز دهنده برخوردار هستید. در شروع یک کسب وکار جدید شما با آزمون خطا جلو خواهید رفت اما با گرفتن حق امتیاز یک برند و استفاده از فرانچایز، شما شکست خود را به صفر نزدیک می کنید چراکه برند هایی که فرانچایز می دهند شناخته شده هستند و نیازی نیست که شما خود را به آب و آتش بزنید تا مشتری ها را به سمت خود بکشانید.



همچنین با توجه به اینکه شما زیرمجموعه ای از یک مجموعه ی بسیار بزرگ هستید دیگر نگران تبلیغات نیز نخواهید بود. از آنجایی که فرانچایز دهنده مبلغی از فروش شما را دریافت می کند و تعداد این مبالغ زیاد است، فرانچایز دهنده هزینه های بسیار بالا و خوبی را برای تبلیغات برند خود انجام می دهد و این به نفع شماست.

شما برای شروع کار از یک برند شناخته شده استفاده خواهید کرد و نیازی به ساختن و شناساندن برند جدید ندارید. از روش هایی استفاده خواهید کرد که قبل ها آزمایش شده اند و شما را از شکست دور می کنند و ریسک کمتری در شکست خوردن شما وجود دارد. همچنین در روزهای سخت حمایت بسیار خوبی از فرانچایز دهنده خواهید داشت و این باعث اعتماد به نفس شما و روحیه ی شما خواهد شد. اما از معایب فرانچایز می توان به این مورد اشاره کرد که شما در بتدا به فرانچایز دهده مبلغ بسیار زیادی را بابت گرفتن حق امتیاز پرداخت خواهید کرد و فرانچایز دهنده نیز ازفروش شما حق خود را خواهد برداشت. یکی دیگر از معایب فرانچایز این است که شما باید به روش دیگران کار کنید و خودتان نمی توانید روشی جدید ابداع کنید. از آنجایی که فرنچایز دهنده از فروش شما پول بر می دارد، شما باید به مقدرا زیاد و سخت کار کنید تا بتوانید به سوددهی برسید. همینطور از آنجایی که کالای شما را هم فرانچایز دهنده تامین می کند، اگر کیفیت ان بد شود و یا نحوه ی مدیریتی اشکال پیدا کند شما مجبورید پیش بروید و نمی توانید در آن دخالت کنید. اگر مدیر یک فرانچایز اشتباه کند، تمامی فرانچایز گیرنده ها هم ضرر خواهند کرد.


امیرحسین جمشیدی
کارشناس ارشد تبلیغات ، بازاریابی و CRM

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...