M B T I چیست

MBTI 

MBTI یک مدل شخصیت شناسی است که به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی خود را بشناسید و متناسب با خصوصیات ذاتی خودتان مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت طراحی کنید. MBTI به افراد کمک می‌کند مسیر شغلی مناسب خود را طراحی کنند، روابط موثر و هدفمندی با دیگران برقرار کنند و اهداف خود را به گونه‌ای شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای شخصی آنان باشد.

بعد از شرکت در آزمون MBTI، نتیجه‌ای که به شما داده می‌شود شامل یک کلمه چهار حرفی است و بر اساس آن تیپ شما یکی از شانزده تیپ شخصیتی MBTI خواهد بود 

 

تست MBTI

 

مفروضات MBTI چیست؟

در MBTI تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف نشان داده می‌شود که به آن‌ها ترجیحات فرد (Preferences) گفته می‌شود. در مدل MBTI در مجموع ۱۶ تیپ شخصیتی داریم. که هر کس در یکی از این طبقه‌بندی شانزده‌گانه قرار می‌گیرد.

نحوه پیدایش MBTI چگونه بوده است؟

پیدایش MBTI در گرو مطالعات و پژوهش‌های روانشناس بزرگ سوئیسی آقای کارل گوستاو یونگ بوده است. اما پرسشنامه و تئوری امروزی که به عنوان MBTI مورد استفاده قرار می‌گیرد مدیون تحقیقات و پژوهش‌های خانم‌ها کترین بریگز و ایزابل مایرز است. همزمان و با ترجمه‌ی کتاب «تیپ‌های روانشناختی» یونگ در سال ۱۹۲۳ در آمریکا، مایرز و بریگز ایده‌ای که یونگ در آن کتاب مطرح کرده بود را با مشاهدات و نظریات خودشان بسیار منطبق و هم‌سو دیدند از این رو مصمم‌تر شدند تا تحقیقات خود را روی افراد بیشتری مورد آزمون قرار دهند. انگیزه اصلی آنان از این کار کمک به افراد برای درک بهتر از خود و آشنا شدن با جنبه‌های مختلف و احتمالا نادیدنی وجودشان بود. مایرز و بریگز برای توسعه‌ی پرسشنامه‌شان از کمک‌های تخصصی سنجشگران و روانشناسان کارکشته و حرفه‌ای کمک گرفتند و در نهایت در سال ۱۹۴۳ اولین پرسشنامه رسمی و مورد تائید MBTI را منتشر کردند.

تیپ شخصیتی افراد از نظر MBTI چطور مشخص می‌شود؟

در مدل MBTI فرض بر این است که تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف مشخص می‌شود، هر کدام از این چهار حرف معنایی مشخص دارند، بر این اساس:

۱-حرف اول تیپ: شارژ ذهنی

۲-حرف دوم تیپ: دریافت اطلاعات

۳-حرف سوم تیپ: تصمیم‌گیری

۴-حرف چهارم تیپ: سازماندهی به شرایط

MBTI چیست؟

از کجا باید بفهمم تیپ شخصیتی من چیست؟

معمولا برای این که تیپ شخصیتی‌تان را تشخیص دهید راه‌های مختلفی وجود دارد. معمولا پیشنهاد می‌شود افرادی که هنوز هیچ آشنایی با MBTI ندارند اول از همه پرسشنامه استاندارد و مورد تأیید این مدل شخصیت‌شناسی را تهیه کنند و با پاسخ دادن به این پرسشنامه ترجیحات اصلی MBTI خود را پیدا کنند. وقتی می‌خواهید پرسشنامه MBTI را پر کنید دقت کنید اعتبار و استاندارد بودن آزمونی که در آن شرکت می‌کنید توسط متخصصان و کارشناسان روانشناسی تأیید شده باشد. معمولا تست‌های تلگرامی و اینستاگرامی و … که اخیرا خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته‌اند تنها جنبه‌ی تفریحی و گذران وقت دارند. به این آزمون‌ها دقیقا مثل تست‌های شخصیت‌شناسی از روی رنگ چشم و ماه تولد و حرف اول اسم نگاه کنید و فقط در همین حد از آن‌ها انتظار داشته باشید. منظور ما این است که در یک آزمون حرفه‌ای که مورد تأیید کارشناسان روانسنجی قرار گرفته است شرکت کنید. دقت کنید آزمون‌های ترجمه شده هم در صورتی که روایی و پایایی‌شان مورد تأیید قرار نگرفته باشد باز هم قابل اطمینان نیستند، حتی اگر مرجع آن‌ها مرجع معتبری باشد. طبق اصول روان‌سنجی، ترجمه‌ی یک پرشسنامه‌ی معتبر، الزاما معتبر نیست مگر این‌که روایی و پایایی آن دوباره اندازه‌گیری شود و مورد تأیید قرار گیرد.

روش دیگر مصاحبه‌ی حضوری با کارشناس متخصص تیپ شناسی MBTI است تا تیپ درست شما شناسایی شود. مطالعه‌ی کتاب‌ها و گزارش‌های استاندارد تیپ شخصیتی هم راه دیگری است که به کمک آن‌ها می‌توانید تیپ شخصیتی‌تان را به درستی پیدا کنید.

معنی ترجیحات MBTI چیست؟

هر کدام از ترجیحات MBTI تعریف مشخصی دارند:

برون‌گراها (Extraverts):

  • برونگراها افرادی هستند که انرژی را از دنیای بیرونشان به دست می‌آورند.
  • برونگراها معمولا در مقایسه با بقیه افراد ارتباطات و دوستی‌های بیشتری دارند.
  • نسبت به درون‌گراها، پر انرژی‌تر دیده می‌شوند.

درو‌ن‌گراها (Introverts):

  • درون‌گراها از خلوت و تنهایی با خودشان انرژی می‌گیرند.
  • درون‌گراها بیشتر زمانشان را در ذهنشان می‌گذرانند و غرق در افکارشان هستند.
  • ارتباط‌های یک‌به‌یک یا بودن در جمع‌های کوچک‌تر و آشناتر را ترجیح می‌دهند.

حسی (Sensing):

  • به داده‌های ملموس، واقعی و قابل درک که با حواس پنج‌گانه‌شان دریافت کرده‌اند توجه می‌کنند.
  • برای حسی‌ها داده‌ها و اطلاعات حقیقی، مستند و قابل اطمینان اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به شهود و الهام دارد.
  • به جزئیات مراحل انجام یک کار دقت زیادی دارند.

شهودی (iNtuition):

  • به ارتباط بین اطلاعات و داده‌های مختلف توجه می‌کنند و به دنبال معنا و مفهومی هستند که از اطلاعات به دست می‌آید.
  • از نظر ذهنی به اتفاقات و احتمالات آینده توجه می‌کنند
  • به آن چه «احتمال» و «امکان» دارد بیشتر توجه می‌کنند تا به آن چه واقعا «هست».

فکری‌ها (Thinkers):

  • روحیه‌ی تحلیلگر دارند، مسائل را از دیدگاه غیر شخصی مورد بررسی قرار می‌دهند
  • معمولا حقیقت را بیان می‌کنند و بعید است به خاطر حفظ مصلحت از گفتن آن چیزی که درست می‌دانند صرفنظر کنند
  • موضوعات را شخصی نمی‌کنند و انتقادات سازنده را در صورت منطقی بودن می‌پذیرند

احساسی‌ها (Feelers):

  • موقع تصمیم‌گیری به نتیجه و تأثیری که تصمیم آن‌ها روی سایرین می‌گذارد توجه می‌کنند
  • خودشان را جای بقیه می‌گذارند تا ببینند دیگران چه احساسی دارند
  • در موقعیت‌های مختلف متوجه احساس خود هستند و نسبت به عواطف درونی‌شان آگاهی بیشتری دارند

ساختارگراها (Judging):

  • دوست دارند زودتر در مورد موضوعات تصمیم بگیرند
  • کارها و پروژه‌ها را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند تا با عامل پیش‌بینی نشده‌ای مواجه نشوند
  • ترجیح می‌دهند کارهای ناتمام را تمام کنند و پرونده‌های نیمه‌باز را سریع‌تر در ذهن‌شان ببندند

منعطف‌ها (Perceiving):

  • دوست دارند اطلاعات بیشتری در مورد موضوع به دست بیاورند بنابراین دیرتر تصمیم می‌گیرند
  • برای شروع کردن کار عجله نمی‌کنند اول کارهای دیگر را انجام می‌دهند و درست سر وقت به کاری که باید می‌پردازند
  • کارها را انجام می‌دهند اما به وقت ضرورت، خیلی اهل از قبل برنامه‌ریزی کردن نیستند و زودتر از موعد شروع کردنِ کار نیستند

    امیرحسین جمشیدی
    کارشناس ارشد بازاریابی ،تبلیغات و CRM



5 نظر

  1. leathapopadiuk.weebly.comleathapopadiuk.weebly.comsays:

    I'm so happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

  2. http://tashiapo.blogas.lt/http://tashiapo.blogas.lt/says:

    Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It's always interesting to read articles from other writers and use something from other sites.

  3. joannerollins7.snack.wsjoannerollins7.snack.wssays:

    Hi there, yeah this post is genuinely fastidious and I have learned lot of things from it concerning blogging. thanks.

  4. inconclusivewri30.snack.wsinconclusivewri30.snack.wssays:

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

  5. How do you get taller?How do you get taller?says:

    wonderful issues altogether, you simply won a emblem new reader. What could you recommend about your submit that you just made a few days ago? Any sure?