پروموشن و تاثیراتش بر بازاریابی ,تبلیغات و فروش
در ابتدا تعریف از پروموشن و سپس اهداف و تاثیرات آن بر جامعه و مخاطبین خواهم داشت.
● واژه پروموشن Promotion در لغت بمعنای ترویج ,ترقی و پیشرفت میباشد.
پروموشن همواره تصویری برجسته از برند یا محصول در ذهن مخاطب بازار هدف ایجاد مینمایدو در ادامه باعث تحریک,ترغیب و ایجاد نیاز در نزد آنها جهت تهیه و خرید محصول مورد نظر شرکتها خواهد شد.
در واقع پروموشن در تبلیغات روشیست برجسته , حرفه ای و تاثیر گذار جهت ارتقاء رتبه , پیشرفت ,افزایش فروش یک محصول و یا خدمات و متقاعد ساختن مخاطبین برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت یک برند در جهت ارتباطی پویا تر ,مناسبتر و مفید تر با مخاطب در راه کشف نیازها ی اساسی و ایجاد روشهای نوین تر در راستای بوجود آوردن مشتریانی وفادار به برند و همچنین نشان دادن اقتدار سازمانی بر مبنای مزیت رقابتی به رقیبان قدرتمند در جهت بقای بیشتر سازمانها میباشد.
نهایتا پروموشن تاکتیک های تبلیغاتی ویژه ای میباشد که در سایه استراتژیهای کلی و موثر تبلیغاتی جهت دسترسی به ارزشهای ویژه نزد مخاطبین , آنها را با ترفندهایی موثر تحریک به خرید محصولات در پریودهای زمانی مشخص مینماید .بطور مثال اجراهای خبره کننده در سمپلینگها و مرچند ایزینگهای شرکت های مختلف یا خدمات پس از فروش ویژه ,کاهش قیمت های موقت که مخاطبین را تحریک و ترغیب به خرید مینماید.
قطعا امروزه در دنیای تجارت تمامی شرکت های تولیدی, صنعتی و تجاری و….نگاهی دقیق و موشکافانه به این مقوله مهم دارند و مطمئنا سازمانهایی گوی سبقت را از دیگر رقبا می ربایند که در اجرای این مبحث هوشمندانه تر عمل نمایند.
در واقع پروموشن روشی از تبلیغات جهت معرفی و شناخت دقیق محصولی جدید یا قدیمی از یک برند میباشد که مصرف کننده را به انتخاب سریع و بدون شک آن برند سوق میدهد .
● از مزیت های بیشتری که روش تبلیغاتی پروموشن نسبت به دیگر روش ها دارد میتوان به مواردی همچون تعامل و مذاکره حضوری با مصرف کننده و جذب نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و خلق اتفاقی ماندگار جهت اثبات برند در حافظه مصرف کننده و نیز امکان تبلیغ محصولات متنوع یک برند و نیز فروش هم زمان آن و جذب مصرف کنندگانی که با هدف تهیه محصولات دیگر وارد مرکز خرید شده و با استفاده از فنون گفتاری راقب به تهیه آن مشوند اشاره کرد .
● از آثار مثبت پروموشن می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
1- فرهنگ استفاده درست از محصول یا خدمت
2- ایجاد تجربه استفاده از محصول یا خدمت برای مخاطب هدف
3- ترغیب مصرف کنندگان به تغییر مارک مصرفی خود
4- ایجاد وفاداری مصرف کننده نسبت به برند
5- افزایش فروش
6- ایجاد رابطه تعاملی بین مصرف کننده نهایی، تولید کننده و عرضه کننده
● روشهای ایجاد پروموشن تاثیر گذار
1-جهت ایجاد و تدوین پروموشن برای محصولات هر سازمانی نیاز به ایجاد و تدوین استراتژی مناسب برمبنای خلاقیت و ایده های بکر خواهیم داشت تا بتوانیم بصورت عمیق و هدفمندمخاطبین را با نوع و نحوه محصولات یا خدمات خویش آگاه سازیم.
2- استفاده از مشاورین متخصص در زمینه بازاریابی ,تبلیغات ,برندینگ ,فروش و …که با اشراف کامل به تبلیغات ATL وBTL مطمئنا بتواند پرموشنی مناسب بر مبنای ارتباطات مسقیم و غیر مستقیم با مخاطبین بازار هدف ایجاد نماید.
3- استفاده از تیمی خلاق و مبتکر که بر مبنای نیازهای روز و آینده نگری طرحی عالی جهت ارائه بسته های پروموشن به مخاطب که بر مبنای بدیع بودن آن پرموشن, مخاطب تحت تاثیری عمیق قرار گرفته و از طرح استفاده ای بهینه نماید.
4- اهممیت ویژه به نقش روابط عمومی بصورت آگاهانه، برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ درک متقابل بین موسسه و مخاطب مورد نظرجهت معرفی هرچه بهتر بسته های پیشنهادی.
5-مسلما ایجادتیم تحقیقات بازار جهت بررسی مخاطبینی که قصد ارتباط مستقیم با آنها مد نظر برنامه استراتژیکی ما میباشد در جهت تعامل و مذاکره حضوری با مصرف کننده و جذب نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و خلق اتفاقی ماندگار جهت اثبات برند در حافظه مصرف کننده در اولویت قرار میگیرد.
6-استفاده از تیم مهندسی فروش در راستای انتقال اطلاعات تخصصی به فروشندگان مخصوصا زمانی که برای آن دسته از محصولات که امکان ارائه نمونه آزمایشی نمیباشد تیم مهندس فروش با استفاده از کاتالوگ و بروشور از آن محصول ،تیم فروش را با اطلاعات مفید و تخصصی خویش جهت انتقال اطلاعات مفید و مناسب به مخاطب بازار هدف یاری میکنند.
7- در اختیار داشتن تیم فروشی کاملا حرفه ای جهت مجاب نمودن مخاطبین در راستای تاثیری هدفمند و مناسب بر مشتریان مورد نظر در هر موسسه و شرکتی در جهت استفاده از طرح پروموشن مورد نظر.
8-خلق و ایجاد جذاب ترین طرح های تشویقی
استفاده از طرحهای تشویقی , موثر ,تحریک کننده و ترغیب کننده که بر دهن و قلب مخاطب نفوذ نماید . مثال کلیشه ای طرح همیشه موثر و منفوذ یکی بخر دو تا ببر میباشد نمونه بارزش شرکت سامسونگ میباشد که با پروموشنهای منفود و جایزه های مختلفش در پریودهای زمانی مختلف بخوبی توانسته است بسیاری از محصولات خود را با اجراهای منظم و بی نظیر اجرا نماید.بطور مثال خرید یک گوشی با خدمات مناسب و جایزه ای ویژه.
9-استفاده بهینه از جشنها و روزهای مهم ملی جهت ایجاد تخفیفات ,خدمات رایگان ومسابقات.پس جهت اجرای موفق و ماندگار اینگونه پروموشن ها همواره باید به کارناوال های تبلیغهای خاص بر مبنای فرهنگ های مختلف و نوع بینش متفاوت مخاطبین توجه ای ویژه داشت.
بطور مثال باایجاد قر عه کشی ها و یا ایجاد تخفیف های متناسب بر اساس واقعه ای مهم و تاثیر گذار همانند جشنهای مختلف ,برپایی کارناوال هایی نظیر عید نوروز، شب یلدا، روز زن و … می توان متناسب با نوع محصولات و کالاهای مورد نظر، هم نسبت به برنامه ریزی و ارائه تخفیفات مناسبتی اقدام کرد و هم از طریق برقراری ارتباطی رودررو و همدلانه با مخاطب، ورای تبلیغات و بازاریابی، در دل مخاطب جای باز کرد. از همین رو انواع و اقسام تخفیفات و پروموشن های جذاب رو در بسیاری از مناسبت ها از سوی شرکت های فعال در حوزه محصولات مصرفی، کالاها و لزوام الکترونیکی نظیر موبایل، لوازم خانگی و … شاهد هستیم.
پروموشن ارائه شده از سوی کسب و کارها حائز اهمیت بسیاری است، چه در صورت عدم برقراری این تناسب، تمامی تلاش و زحماتی که صرف اطلاع رسانی و آگاه سازی مخاطبان بالقوه از این پیشنهاد شده همگی به هدر خواهند رفت و حتی این عدم تناسب دستمایه شوخی و مزاح سایرین (هم مخاطب و مشتری و هم رقبا و هم کسب و کارهای همکار) نیز قرار خواهد گرفت.
● اما آیا این جشنواره ها در شرایط امروزین بازار کاربرد دارند؟
اینگونه پروموشن ها توسط تیم بازاریابی شرکتها و با اهداف و مقاصد گوناگونی پیاده سازی می گردند:
1) یکی از اهداف مدیران بازاریابی از اجرای این طرحها، جذب مشتریان جدید و به دنبال آن افزایش فروش شرکت است. اما آیا مصرف کنندگان ایرانی رغبت و اعتمادی نسبت به این قرعه کشی ها دارند، که به وسیله آنها جذب یک محصول و برند گردند؟
2) یکی دیگر از اهداف مدیران از اجرای چنین طرحهایی، ممکن است تعریف مسیر و راهکاری جهت مدیریت ارتباط با مشتریان و ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مشتریانشان باشد.
3) و در آخر ممکن است هدف مدیران از اجرای چنین برنامه هایی تنها تبلیغات و تثبیت جایگاه برند در ذهن مشتریانشان باشد.
در کنار همه این موارد، البته اشاره کردن به این موضوع هم شاید چندان خالی از لطف نباشد که شرکت ها همواره می تو انند با شرکت نمودن در نمایشگاههایی که سالانه در حوزه سخت افزار و نرم افزار، ، الکترونیک ,تجهیزات ساختمانی و … برگزار می شوند، شرکت نمایند و به مناسبت حضور در این نمایشگاه ها تخفیفات و هدایایی را در نظر بگیرند. این اقدام البته بیشتر شاید از آن جهت اثرگذاری بیشتری روی فروش شرکت خواهد داشت که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بخش عمده ای از خرید خدمات و محصولات مورد نظرشان در این حیطه را به بازدید از نمایشگاه های مرتبط و بررسی یکجای خدمات و محصولات چندین شرکت مختلف موکول می کنند و ارائه تخفیفات و پروموشن های هدفمند و موثر و جذاب , مطمئنا روی فرایند ارزیابی، انتخاب و خرید سازمان های خریدار بسیار موثر خواهد بود.
● برای نیل به اهداف مورد نظر میبایست از مشاوری متخصص که آشنایی کامل با فرهنگها ,اداب و رسوم و همینطور چگونگی بر پایی کارناوالهای مختلف و متعدد و همینطور با داشتن ابزارهای اجرایی مناسب از قبیل , اطلاعات از توانائیهای آژانس های تبلیغاتی حر فه ای , که با آنها ارتباط تنگاتنگی دارد و پروژه های موثر و مفیدی را به انجام رسانده اند, مطمئنا خواهد توانست قدمهای ما را بسوی موفقیت در برنامه پیشرفت بازاریابی و تبلیغات عمیق و موثر به منسه ظهور رساند.
● مشاور حرفه ای همواره در نظر خواهد داشت که :
1- تعیین استراتژی کلی بر مبنای پتانسیل و نوع نیازهای مخاطب
2- تعیین و نحوه ایجاد انواع پروموشنها با توجه به پریودهای زمانی مختلف
2-شرکت مورد نظرچقدر به مناسبت های ملی و مذهبی و کاربرد آن در برنامه ریزی و اعلام پروموشن های مختلف در کسب و کار خود اعتقاد دارند؟
2- برای این اقدام شرکت مورد اشاره چه نکات مثبت و چه نکات منفی دیگری را می تواند به فهرست برنامه پروموشن اجرایی خویش اضافه کند؟
3-شرکت مورد نظر چه اقدام مناسب تر و اثربخش تری را می تواند صورت دهد؟
و ………………………………………………….
نتیجتا:
با توجه به نقش مهم مشاور و استراتژیهای مورد نظر وی با در نظر گرفتن توان و نیاز موسسات , بر مبنای چگونگی ارتباط با مخاطبین مورد نظر شرکتها , مطمئنا او خواهند توانست با تعامل و هماهنگی با موسسه تبلیغاتی مورد نظر خویش پروموشنی عالی برنامه ریزی کنند و تاثیری مناسب , ریشه ای و ماندگار بر بازار هدف مورد نظر خویش ایجاد نمایند.
—-نهایتا هدف از ایجاد چنین پستی اینست که امروزه تنها با اتکا به سروسهای جستجو گری همچون گوگل و وبسایتهای مختلف نمیتوان به اطلاعات کامل و جامعی در مورد بسیار ی از موارد تخصصی دست یافت.پس این پست و پستهای تخصصی دیگر در این گروه صرفا در راستای اطلاع رسانی و بحث و تبادل نظر بدون هیچ تبلیغاتی در این گروه ایجاد شده است.
امیرحسین جمشیدی
کارشناس ارشد تبلیغات ، بازاریابی و CRM
Very good article. I definitely love this site. Stick with it!
Wow, this paragraph is good, my younger sister is analyzing these things, so I am going to inform her.
Hey there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the pictures aren't loading correctly. I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different internet browsers and both show the same results.
Greate pieces. Keep posting such kind of info on your blog. Im really impressed by your site. Hi there, You've done a fantastic job. I'll definitely digg it and personally recommend to my friends. I'm confident they'll be benefited from this website.
I am sure this piece of writing has touched all the internet viewers, its really really pleasant post on building up new blog.
Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i want enjoyment, for the reason that this this website conations really pleasant funny stuff too.
Howdy! I could have sworn I've visited this web site before but after browsing through a few of the posts I realized it's new to me. Regardless, I'm certainly pleased I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!
I'm curious to find out what blog platform you're working with? I'm having some minor security problems with my latest blog and I'd like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions?
من اعتقاد دارم این یکی از چنین اطلاعات بسیار حیاتی برای من است. و من از خواندن مقاله شما خوشحالم. اما باید تفسیر شود بر روی برخی از مسائل رایج، سبک وب سایت ایده آل است، مقالات واقعا خوب است: D. فعالیت خوب، تشویق
این سایت واقعا دارای تمام اطلاعاتی است که من در مورد آن نیاز دارم این موضوع و نمی دانست چه کسی بپرسد
سلام، من معتقدم که دیدم شما را دیدم وب سایت من، بنابراین من اینجا برای بازگشت به میل است؟ من تلاش برای پیدا کردن مسائل برای افزایش من وب سایت! من فکر می کنم کافی است آن را استفاده از برخی از مفاهیم خود را!
من تعجب کردم اگر شما تا به حال به تغییر ساختار وب سایت خود فکر کرده اید؟ بسیار خوب نوشته شده است من عاشق آنچه شما باید بگویید. اما شاید شما می توانید کمی بیشتر در راه محتوای بنابراین مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. شما فقط یک متن بسیار زیادی دارید که تنها 1 یا 2 تصویر دارد. آیا شما می توانید آنرا در فضای بهتری جا دهید؟
وبلاگ بزرگ! آیا پیشنهادی برای مشتاقان دارید؟ نویسندگان من قصد دارم سایت خود را به زودی شروع کنم، اما من کمی از همه چیز گم شده ام. آیا می خواهید با پلت فرم رایگان مانند وردپرس یا برای گزینه پرداختی بروید؟ گزینه های زیادی وجود دارد که من هستم به طور کامل غرق شده.. هر گونه توصیه؟ کودوس!
من شگفت زده هستم، باید بگویم. من به ندرت با یک وبلاگ روبرو میشوم که هر دو است آموزنده و سرگرم کننده، و اجازه دهید به شما بگویم، شما ناخن بر روی سر ضربه. مشکل این است که مردان و زنان کافی در مورد هوشمندانه صحبت نمی کنند. من خیلی خوشحالم که در طول این مدت به این نتیجه رسیدم شکار من برای چیزی مربوط به این.